De plannen uit de Fiscale Beleids- en Uitvoeringsagenda 2025 brengen een fundamentele verandering voor zakelijke auto’s met zich mee. Het kabinet wil dat nieuwe auto’s van de zaak vanaf 2027 volledig emissievrij zijn. Is dat niet het geval? Dan krijgt de werkgever een stevige eindheffing voor de auto van de zaak. Hoog tijd dus om vooruit te denken over jouw wagenpark.
Wat verandert er precies?
Vanaf 2027 moeten zakelijke auto’s die ook privé gebruikt worden, volledig elektrisch zijn als je geen extra belasting wilt betalen. Kies je toch voor een fossiele auto, dan betaal je als werkgever een pseudo-eindheffing van 52% over de bijtelling (22% van de cataloguswaarde).
Rekenvoorbeeld:
Voor een Skoda Octavia met een cataloguswaarde van € 35.000 komt dat neer op:
- 52% x (22% x € 35.000) = € 4.004 per jaar aan extra belasting
En dat pér auto. Die kosten komen bovenop de gebruikelijke bijtelling voor de werknemer.
Let op: dit geldt voor auto’s die vanaf 2027 voor het eerst op naam worden gezet. Auto’s van vóór die datum vallen er dus (nog) niet onder.
Profiteert u liever van betrokken wagenparkbeheer zonder zorgen? Laat uw wagenparkbeheer dan uitbesteden!
Zijn er uitzonderingen?
Ja. De eindheffing geldt alleen bij privégebruik. Is dat niet aan de orde (en kun je dit aantonen met een sluitende kilometerregistratie), dan vervalt de heffing. Voor bestelauto’s zonder bijtelling verandert er in veel gevallen niets. En eenmanszaken zijn uitgezonderd: voor zzp’ers met een eenmanszaak geldt de regeling niet.
Ook wordt onderzocht of de youngtimerregeling moet worden aangepast, om belastingontwijking te voorkomen.
Wegenbelasting: korting op elektrisch rijden wordt kleiner
Tot nu toe kregen elektrische auto’s forse korting op de motorrijtuigenbelasting (mrb), omdat ze zwaarder zijn dan benzine- of dieselauto’s. Die korting wordt nu stapsgewijs afgebouwd:
- 2026 t/m 2028: 30% gewichtscorrectie
- Vanaf 2029: 25%
Vooral kleinere elektrische auto’s kunnen hierdoor duurder worden in gebruik dan hun fossiele tegenhangers.
Wat kun je nu doen?
Ook al is het 2025, de wijzigingen vanaf 2027 vragen nú om actie. Het wagenparkbeleid verandert immers niet van de ene op de andere dag.
Bij Fleet Resource raden we aan om:
- Nu al te beginnen met een stapsgewijze transitie naar elektrisch.
- Te inventariseren welke contracten, leasevoorwaarden en gebruiksdoelen per voertuig gelden.
- In gesprek te gaan over het totale mobiliteitsbeleid: auto’s, fietsen, OV en thuiswerken horen daar allemaal bij.
Fleet Resource helpt je vooruit
Wij helpen bedrijven – zoals die van jou – met het slim en toekomstbestendig beheren van het wagenpark. We houden niet alleen rekening met kosten en belasting, maar ook met het gebruiksgemak voor de berijder en de risico’s voor jouw organisatie. Denk aan:
- Strategische wagenparkplanning
- Fiscale impactanalyse
- Monitoring van CO₂-uitstoot, gebruik en kosten
- Heldere communicatie richting berijders
Meer weten over wat deze fiscale plannen betekenen voor jouw wagenpark?
Neem gerust contact met ons op – we denken graag mee.
Profiteert u liever van betrokken wagenparkbeheer zonder zorgen? Laat uw wagenparkbeheer dan uitbesteden!