Prinsjesdag draait ieder jaar om nieuwe plannen van de overheid. Dit keer zitten er ook flink wat maatregelen in, die invloed hebben op mobiliteit en wagenparkbeheer. We zetten de belangrijkste punten op een rij.
- Einde fiscaal voordeel voor elektrische auto’s
Vanaf 2026 geldt ook voor elektrische auto’s een bijtelling van 22%. Daarmee verdwijnt het belastingvoordeel voor EV’s. Voor werkgevers kan dit betekenen dat ze zelf meer moeten sturen op duurzame keuzes in hun wagenpark.
Wie dit jaar nog een elektrische auto kiest en op kenteken zet, profiteert dankzij de zogenoemde 60-maandenregel vijf jaar lang van het lagere bijtellingspercentage dat in 2025 geldt.
- Motorrijtuigenbelasting voor EV’s minder omhoog
Elektrische auto’s blijven voorlopig goedkoper in de wegenbelasting, maar het verschil wordt kleiner. Voor elektrische personenauto’s betaal je nu nog 25% van de reguliere motorrijtuigenbelasting. Per 1 januari 2026 zou dit percentage stijgen naar 75%, maar dat wordt in plaats daarvan 70%.
- Slimmer en transparanter laden
De laadinfrastructuur wordt verder verbeterd. Er komt een keurmerk voor laadpalen, meer informatie over slim laden, en vanaf 2026 kunnen auto’s zelfs stroom terugleveren aan het net (bi-directioneel laden).
Ook zie je bij de start van een laadsessie direct de kosten, waardoor je niet achteraf verrast wordt.
Profiteert u liever van betrokken wagenparkbeheer zonder zorgen? Laat uw wagenparkbeheer dan uitbesteden!
- Extra belasting op niet-elektrische leaseauto’s
Vanaf 2027 gaan werkgevers 12% belasting betalen over de cataloguswaarde van elke leaseauto die niet volledig elektrisch is. Dus ook hybrides vallen hieronder. Dit mag overigens niet worden doorberekend aan de werknemer. Voor auto’s die al vóór 2027 in gebruik zijn, geldt een overgangsregeling tot 17 september 2030.
Rekenvoorbeeld: bij een auto van €40.000 betekent dit toch al gauw een extra heffing van €4.800 per jaar.
- Accijnskorting op brandstof blijft toch langer
De korting op benzine en diesel zou verdwijnen in 2026, maar blijft toch nog een jaar bestaan. Dit scheelt kosten, al is het natuurlijk een tijdelijke meevaller.
- CO₂-rapportage
De verplichting om alle zakelijke en woon-werkritten te registreren (CO₂-rapportage) gaat pas gelden voor bedrijven met meer dan 250 medewerkers. Dat scheelt weer wat administratie voor kleinere organisaties.
Conclusie
De overheid zet duidelijk in op meer elektrificatie en verduurzaming, terwijl fossiele mobiliteit duurder wordt. Voor werkgevers is dit hét moment om vooruit te kijken: hoe ziet je wagenpark er over twee jaar uit?
Kort samengevat in punten:
- Bijtelling voor elektrische auto’s wordt gelijkgetrokken.
- Elektrische auto’s blijven goedkoper in MRB (motorrijtuigenbelasting);
- Laden wordt transparanter én slimmer, met o.a. bi-directioneel laden;
- Niet-elektrische leaseauto’s worden vanaf 2027 flink duurder (ook hybride);
- Brandstofkorting blijft in 2026 gelijk, maar is geen lange termijn oplossing;
- Minder CO₂-administratie voor kleinere bedrijven;
Disclaimer: De plannen die nu bekend zijn gemaakt, zijn nog voorstellen. Ze gaan pas officieel in als zowel de Tweede als de Eerste Kamer akkoord zijn. Tot die tijd is het mogelijk dat er nog wijzigingen plaatsvinden.
Hulp of advies nodig? 💬
Vraag je je af wat deze veranderingen betekenen voor jouw organisatie of wagenpark? Neem gerust vrijblijvend contact met ons op. We denken graag mee en voorzien je van praktisch advies.